Kişiye Özel Planlanmış Fiziksel Aktivite Programı

Fiziksel aktivite;  günlük yaşamda  kas ve eklemleri kullanarak enerji tüketimi ile gerçekleşen, kalp ve solunum hızını arttıran ve farklı şiddetlerde yorgunlukla sonuçlanan aktiviteler olarak tanımlanabilir. Yürüme, koşma, yüzmenin yanı sıra çömelme kalkma, çeşitli kol-bacak, baş ve gövde hareketleri gibi temel vücut hareketlerinin tümünü ya da bir kısmını içeren çeşitli spor dalları, dans, egzersiz, oyun ve gün içindeki aktiviteler fiziksel aktivite olarak kabul edilebilirler.

Fiziksel aktivitenin, özellikle de düzenli yapıldığında, gerek fiziksel gerekse ruhsal sağlığa yararlarını gösteren çok sayıda bilimsel çalışma mevcuttur.

Bu olumlu etkileri aşağıdaki gibi sınıflayabiliriz:

1.          Kas gücü ve  fiziksel aktivite toleransında (kondisyon ve dayanıklılık) artış

2.          Kas-eklem kontrolünü arttırarak stabilitenin ve dengenin sağlanması, özellikle yaşlı bireylerde düşmelerin önlenmesi

3.          Kalp -damar  hastalık oranlarında azalma

4.          Kronik yorgunlukta azalma

5.          Düzenli fiziksel aktivite yapan bireyler, sigara bağımlılığından kurtulma konusunda aktif olmayan bireylerden daha başarılıdırlar

6.          İnsülin aktivitesinin kontrolünü sağlayarak diyabetin ve kan şekerinin kontrolüne yardımcı olur

7.          Kan basıncı ve kan lipid (yağ) düzeylerinde normalleşme

8.          Kemik yoğunluğunda artış sağlar, osteoporoz  riskini azaltır

9.          Uyku süresini ve kalitesini iyileştirir

10.      Kaygı ve depresyon tablosunu yatıştırır

11.      Bağırsak aktivitesi düzenlenir, kabızlık azalır

12.      Metabolizmayı hızlandırır ve kilo alımını önler

13.      Uzun vadede bilişsel fonksiyonlar ve motor kontrol, buna bağlı olarak özgüven artar,  demans (Unutkanlık) azalır

14.      Kadınlarda menopoza girme başlangıç yaşını geciktirir, menopozun olumsuz etkilerinin hafifletilmesinde yardımcıdır

15.      Yetişkinlerde sağlıklı cinsel aktivite üzerinde olumlu etkileri vardır

16.      Kendini iyi hissetme ve mutluluk oluşturur, depresyon ve anksiyete ile başa çıkma gücünü arttırır

17.      Vücut direnci artar ve enfeksiyonlara karşı koruma gelişir

18.      Kanser gelişim riskini azaltır ve kansere karşı koruma sağlar

19.      Yaşam kalitesi artar, sosyal ve kültürel aktivitelere katılım artar

Fiziksel aktivitenin, istenilen etkilerinin açığa çıkabilmesi için düzenli olarak yapılması gerekmektedir.  Haftada 3-4 kez yapılan, 30-60 dakikalık orta şiddette fiziksel aktivite bile genellikle sağlığımız üzerinde olumlu etkileri açığa çıkarmaya yeterlidir.

Kişiye özel tasarlanmış fiziksel aktivite programı, yukarıda saydığımız ve tümü bilimsel çalışmalarla desteklenmiş faydaları nedeniyle tamamlayıcı tıp uygulamalarının vazgeçilmez bir bileşenidir. Bu programda egzersiz süre, yoğunluk ve tipi bireyin özgeçmişine ve eşlik eden kas-iskelet ve diğer sistem problemlerine göre, fizyoterapist tarafından belirlenir ve takip edilir. Egzersiz uygulaması klinik ortamda fizyoterapist gözetiminde ya da ev programı şeklinde verilerek hastane dışında uygulanabilir.

Hastanın gereksinimine göre postür, germe, kas kuvvetlendirme, denge ve koordinasyon egzersizleri ile bisiklet ergometresi, yüzme ve yürüyüş gibi aerobik egzersizlerden oluşan bir program hazırlanır. Uygun hastalar grup ya da bireysel pilates ya da yoga sınıflarına katılabilirler. Fiziksel aktivite programının türü ne olursa olsun, hasta eğitimi ve güvenliği mutlaka gözetilmelidir.

Fiziksel aktivite programları pek çok hastalığın ve semptomlarının tedavisinde, hastalığa bağlı komplikasyonların önlenmesinde ve hastalık sürecinin bedene ilişkin kalıcı hasar bırakmasının engellenmesinde son derece etkilidir. ,

Egzersiz programlarının olumlu ve tedavi edici özelliğinden yararlanılan bazı durumlar şunlardır:

·          Bazı ortopedik problemler, spor yaralanmaları

·          Nörolojik hastalıklar (felçler, denge-koordinasyon kayıpları, sinir yaralanmaları vb.)

·          Bazı kalp-damar ve akciğer hastalıkları

·          Serebral palsi (Beyin felci) gibi çocuk sağlığı problemleri

·          Romatizmal hastalıkların bir kısmı

·          Kaza, travma ve cerrahi sonrası gelişen bazı problemler

·          Bel, sırt ve boyun problemleri, diz, omuz gibi eklem ağrıları

·          Obezite

·          Gebelik ve doğum sonrası iyileşme süreci

Hareket oluşturmayan kas güçlendirme egzersizleri, düşük yoğunlukta aerobik egzersizler (yürüyüş, bisiklet gibi), omurga kırık riski açısından riskli hastalarda karın kasları ve sırt kaslarının güçlendirilmesi, düşme riskinin önlenmesi için denge egzersizleri ve çevre düzenlemesi uygulanır.